WSJ Harmonization Watch: An Ongoing Series

Thumbnail image for JobHeadlines.pngFor background, please see these three past items: first (illustrated at right), second, and third. They compare the play and headlines of stories in three major papers -- the New York Times, the Washington Post, and the Wall Street Journal -- and together suggest what was to me a surprising conclusion. Namely, that the WSJ's news coverage, which for decades has seemed independent from the Journal's editorial pages, is increasingly conforming with the editorial line. My China-beat buddies will recognize the term "harmonization" for this reining-in of unauthorized views.

  • Hypothesis: Under the ownership of Rupert Murdoch and the editorship of Robert Thomson, the Journal is deliberately bringing its news operations into closer alignment with its editorial views.

  • Sub-hypothesis: You don't see this shift in the line-by-line content of the stories themselves but rather in the headlines, subheads, and placement of the stories in the paper. That is, we're looking at editors' work rather than reporters'. 
Being hypotheses, these are subject to testing and disproof. Toward the end of testing hypotheses, here is an interesting new data point.The first paragraph in a WSJ  news story this weekend describes how the Obama administration is planning its next term:


The headline for this story uses a different verb to describe what the administration is up to.


The reporters write "plan," the editors say "plot" -- it's sort of the same, but not really. We'll see how the evidence adds up over time.
Presented by

James Fallows is a national correspondent for The Atlantic and has written for the magazine since the late 1970s. He has reported extensively from outside the United States and once worked as President Carter's chief speechwriter. His latest book is China Airborne. More

James Fallows is based in Washington as a national correspondent for The Atlantic. He has worked for the magazine for nearly 30 years and in that time has also lived in Seattle, Berkeley, Austin, Tokyo, Kuala Lumpur, Shanghai, and Beijing. He was raised in Redlands, California, received his undergraduate degree in American history and literature from Harvard, and received a graduate degree in economics from Oxford as a Rhodes scholar. In addition to working for The Atlantic, he has spent two years as chief White House speechwriter for Jimmy Carter, two years as the editor of US News & World Report, and six months as a program designer at Microsoft. He is an instrument-rated private pilot. He is also now the chair in U.S. media at the U.S. Studies Centre at the University of Sydney, in Australia.

Fallows has been a finalist for the National Magazine Award five times and has won once; he has also won the American Book Award for nonfiction and a N.Y. Emmy award for the documentary series Doing Business in China. He was the founding chairman of the New America Foundation. His recent books Blind Into Baghdad (2006) and Postcards From Tomorrow Square (2009) are based on his writings for The Atlantic. His latest book is China Airborne. He is married to Deborah Fallows, author of the recent book Dreaming in Chinese. They have two married sons.

Fallows welcomes and frequently quotes from reader mail sent via the "Email" button below. Unless you specify otherwise, we consider any incoming mail available for possible quotation -- but not with the sender's real name unless you explicitly state that it may be used. If you are wondering why Fallows does not use a "Comments" field below his posts, please see previous explanations here and here.


Cryotherapy's Dubious Appeal

James Hamblin tries a questionable medical treatment.


Confessions of Moms Around the World

In Europe, mothers get maternity leave, discounted daycare, and flexible working hours.


How Do Trees Know When It's Spring?

The science behind beautiful seasonal blooming

More in National

From This Author

Just In